EVALUATION OF THE IMPLEMENTATION OF INTEGRATIVE SEMINARS IN PHARMACEUTICAL ORGANIC CHEMISTRY
Keywords:
pharmaceutical organic chemistry; knowledge integration; integrative seminars; interdisciplinary relations.Abstract
Translator
This paper aims to analyze the results of the implementation of integrative seminars in the subjects of Pharmaceutical Organic Chemistry I and II for students of the Pharmaceutical Sciences degree at the University of Oriente during five courses. Methods used: historical-logical, system approach, analytical-synthetic, inductive-deductive. In the subject Organic Pharmaceutical Chemistry I the results are not considered good; only in two courses the number of students who passed exceeded the number of those who failed. In the subject Pharmaceutical Organic Chemistry II the results are considered satisfactory; in four courses the percentages of students who passed were higher than those who failed. There was a significant contribution regarding the deepening, integration and generalization of the contents of these subjects, which enabled self-management of knowledge, laid the foundations for understanding other subjects in the specialty, and encouraged active participation, bo
References
- DELGADO, R. “La integración de los saberes
bajo el enfoque dialéctico globalizador: la
interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en
educación”. Investigación y Postgrado. 2009, 24(3)
-44. ISSN: 1316-0087. Disponible en:
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo
=3674409
- MINISTRO DE EDUCACIÓN SUPERIOR.
Patrón-de-calidad-SEA-CU-Res-9-19. Disponible en:
https://instituciones.sld.cu/fatesa/files/2022/06/Patr%
C3%B3n-de-calidad-SEA-CU-Res-9-19.pdf
- GUERRA-ORTÍZ, M. E. “Integración de
conocimientos en la química orgánica: un aporte en la
formación del profesional farmacéutico”. Revista
Cubana de Química. 2022, 34(3) 494-521. ISSN:
-5421. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/pdf/ind/v34n3/2224-5421-ind-34-
-494 .pdf
- GUERRA-ORTIZ, M. E. “Implementación de
seminarios integradores en la química orgánica para
su vinculación con la especialidad farmacéutica”.
Revista Cubana de Química. 2021, 33(2) 157-178.
ISSN: 2224-5421. Disponible en:
https://cubanaquimica.uo.edu.cu/index.php/cq/article /
view/5271/4707
- CARMONA-RODRÍGUEZ, M. A.
“Transdisciplinariedad: Una propuesta para la
Educación Superior en Venezuela”. Revista de
Pedagogía. 2004, 25(73), 59-70. ISSN 0798-9792.
Disponible en:
https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid
=S0798-979220040002000 07
- ESPINOZA-FREIRE, E. E. La
interdisciplinariedad en el proceso docente educativo
del profesional en educación. Editorial Universo Sur,
ra edición, 2018. ISBN: 978-959-257-516-5.
- CARVAJAL-ESCOBAR, Y.
“Interdisciplinariedad: desafío para la educación
superior y la investigación”. Revista Luna Azul. 2010,
, 156-169. ISSN: 1909-2474. Disponible en:
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32172723301
- VARGAS-RICARDO, A.; BURGUET-LAGO, I.;
LEZCANO-RODRÍGUEZ, L. E.; DURÁNBENEJAM, M. “Las relaciones intradisciplinarias en
el currículo de la carrera Ingeniería en Ciencias
Informáticas: una visión desde el álgebra lineal”. En:
GRANADOS-MARTÍNEZ, E. R.; OCAMPOARENAS, M. C.; AGUDELO-PALACIO,L. C.;
ESCOBAR-FRANCO, D.M.; SOSTENESGONZÁLEZ, H. S.; FLORES-GARCÍA, R. (Eds).
Acta Latinoamericana de Matemática Educativa.
Comité Latinoamericano de Matemática Educativa A.
C. 2018, 31(2) pp. 1209-1216. ISSN: 2448-6469.
- DELFINO-FERREIRA, A.; LOBAINAACOSTA, X. “La intradisciplinariedad en las
Ciencias Naturales: vías para su implementación en la
Secundaria Básica”. Revista Electrónica EduSol.
, 14(46) 1-9. ISSN: 1729-8091. Disponible
en:https://dialnet.unirioja.es/servlet/
articulo?codigo=5678428
- MARTÍNEZ-ZAMORA, L. E.; LÓPEZMÉNDEZ, E. R.; HERNÁNDEZ-PÁEZ, L. “La
interdisciplinariedad en la carrera de BiologíaQuímica”. Revista Mendive. 2015, 51, 1-5. ISSN:
-7696. Disponible en:
https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/ar
ticle/view/765/ 762
- BIFANO, C. “Algunas consideraciones sobre la
Interdisciplinariedad”. Tribuna del investigador.
, 9(2). ISSN: 1315-3374. Disponible en:
https://www.tribunadelinvestigador.com/ediciones/20
/2/art-4/
- RAMOS, R. “Sobre las relaciones entre las
disciplinas en la epistemología genética de Jean
Piaget” Intersecciones en Comunicación. 2019, 13(1)
-72. ISSN-e 2250-4184. Disponible en:
https://portal.amelica.org/ameli/journal/216/21697500
/html/index.html
- MENDOZA-SÁNCHEZ, L.; FERNÁNDEZGONZÁLEZ, C. W.; GONZÁLEZ ROSELLÓ, A. K.;
TREVIÑO-HERRERA, J. P. “La neuroplasticidad, la
neuroeducación y la multidisciplinariedad: una
relación en el trabajo en red actualmente”. GADE:
Revista Científica. 2023, 3(2), 249-265. ISSN: 2745-
Disponible en:
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo
?codigo=8946768
- RODRÍGUEZ, M. La interdisciplinariedad:
Acción comunicativa científica y humana. Centro de
Servicios Pedagógicos. [fecha de consulta: 18 de abril
de 2024]. Disponible en:
https://ayura.udea.edu.co/servicios/1_5.htm
- TORRES, J. Globalización e
interdisciplinariedad: el currículum integrado. Sexta
Edición. Madrid: Morata, 2012. ISBN: 978-847112- 372-5. Disponible en:
https://edmorata.es/wpcontent/uploads/2020/12/Jurjo
Torres_Globalizaci%C3%B3n_prw.pdf
- POSADA-ÁLVAREZ, R. “Formación Superior
basada en competencias, interdisciplinariedad y
trabajo autónomo del estudiante”. Revista
Iberoamericana de Educación. 2004, 35(1) 1-33.
ISSN: 1681-5653. Disponible en:
https://rieoei.org/RIE/article/view/2870/3814
- CHACÓN-RODRÍGUEZ, D. J.; ESTRADASIFONTES, F.; MORENO-TOIRÁN, G. “La relación
interdisciplinariedad-integración en el proceso de
enseñanza-aprendizaje”. Ciencias Holguín. 2013,
XIX(3) 1-13. E-ISSN: 1027-2127. Disponible en:
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181528709006
- RUIZ-BERNÉS, A.; BENÍTEZ-GUERRERO, V.;
MEDINA BARRAGÁN, R. A.; RODRÍGUEZ GIL, J.
A.; REA-PÁEZ, H. “Enseñanza de las ciencias a través
de la transdisciplinariedad y el conectivismo: una
propuesta innovadora para el ámbito científico y
educativo”. En: AHUMADA-BARBOSA, A. P.;
RUIZ-OSPINO, E. A. (Eds). De la
Multidisciplinariedad al desarrollo de las ciencias.
Primera Edición digital. México: Editorial UTP, 2023,
pp 58-73. ISBN: 978-607-8759-62-0. Disponible en:
https://www.researchgate.net/publication/373086310_
De_la_Multidisciplinariedad_al_desarrollo_de_las_cie
ncias/link/6526e19abc063850eab734d7/download?_tp
=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1Ymxp
Y2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19
- DEL SOL-MARTÍNEZ J. L.; HERNÁNDEZRAMIREZ, Y.; ARTEAGA-VALDÉS, E. “Un
recurso didáctico para la integración de conocimientos
en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias
exactas: las tareas integradoras”. Universidad y
Sociedad. Revista Científica de la Universidad de
Cienfuegos. 2014, 6(4) 39-47. ISSN: 2218-3620.
Disponible en:
https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/216
- RODAMILANS, M. et al. “Actividades de
integración de conocimientos en el Grado de
Farmacia. Aplicación en la asignatura de toxicología”.
Ars Pharm. 2018, 59 (2), 99-107. ISSN 2340-9894.
Disponible en:
https://scielo.isciii.es/pdf/ars/v59n2/2340-9894-ars-
-2-99.pdf
- TEJEDA-GONZÁLEZ, R.; MONTEROGONZÁLEZ, Y.; ALONSO-LEYVA, E. “La
evaluación del aprendizaje con carácter integrador y
formativo en los estudiantes de cultura física”.
DEPORVIDA. 2017, 14(32), 16-30. ISSN: 1819-4028.
Disponible en:
https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/arti
cle/view/390/2173
- RODRÍGUEZ-MACHADO, E. R.; RIVERÓNMORALES, F.; ESCALONA-RODRÍGUEZ, H.
Compendio de ejercicios integradores facilitadores del
desarrollo de habilidades profesionales en estudiantes
de bioanálisis en exámenes estatales. CIBAMANZ23.
[fecha de consulta: 29 de febrero de 2024].
Disponible en:
https://cibamanz.sld.cu/index.php/cibamanz/2023/pap
er/viewFile/741/373
- RUBIO-VARGAS, I.; ABREU-PAYROL, J.;
CABRERA-HERNÁNDEZ, G. C.; CARDOSOZAMBRANA, C. L. “La interdisciplinariedad en la
gestión pedagógica, una tarea de los profesores de la
universidad actual”. Revista Boletín Redipe. 2018, 7(8), 89-
ISSN: 2256-1536. Disponible en:
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mayda E. Guerra-Ortiz , Julio Rojas-Vargas, Carlos Lavadie-González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.