THE RELATIONSHIP STRUCTURE-PROPERTIES-APPLICATIONS IN TEACHING TASKS FOR THE BACHELOR´S DEGREE IN CHEMISTRY EDUCATION
Keywords:
química inorgánica; tareas docentes; relación estructura-propiedadesaplicaciones.Abstract
A system of teaching tasks on Inorganic Chemistry content was implemented with the purpose of
treating the causal relationship structure-properties-applications during the study of substances.
Second-year students of the Bachelor´s Degree in Chemical Education at the Universidad de
Oriente participated, both in the daytime course and in the meeting course. The results achieved
reflect that the system of teaching tasks applied in the different types of classes and in
independent work favors learning; positively transforming what was obtained in the initial
diagnosis. In a survey conducted, students gave favorable opinions about the contribution of the
tasks system to their professional training. The objective of this work is to socialize the results
achieved in the implementation of the teaching task system
References
MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR.
Documento Base para el diseño de los Planes de
Estudio E., 2016.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR.
Modelo del Profesional. Plan de Estudio E.
Licenciatura en Educación Química, 2016.
HERRYMAN-MUNILLA, E.; RODRÍGUEZGARCÍA, L.; PÉREZ DE VILLA-AMIL, Y.
Programa de la disciplina Química Inorgánica y
Analítica. Ministerio de Educación Superior. Modelo
del Profesional. Plan de Estudio E. Licenciatura en
Educación Química, pp. 124-140, 2016.
HEDESA-PÉREZ, Y. J. Didáctica y currículo de la
Química. La Habana: Editorial Pueblo y Educación,
ISBN: 978-959-13-2991-2.
MICHELL-FUENTES, M. C.; CASTILLORODRÍGUEZ, M. M. “La relación estructurapropiedades-aplicaciones de las sustancias en la
enseñanza de la Química”. Mikarimin. Revista
Científica Multidisciplinaria, 2017, 3(3), pp. 101-105.
https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/mikarimi
n/article/view/838
GUERRA-ORTIZ, M. E. “Implementación de
seminarios integradores en la química orgánica
para su vinculación con la especialidad
farmacéutica”. Revista Cubana de Química, 2021,
(2), pp. 157-178. ISSN: 2224-5421.
https://cubanaquimica.uo.edu.cu/index.php/cq/iss
ue/view/321
PÉREZ MATOS, R. W. Diseño de la Disciplina
Química Inorgánica para los ISP. Tesis de Doctorado.
Instituto Superior Pedagógico Frank País García,
Santiago de Cuba, Cuba. 2000.
PÉREZ MATOS, R. W. “Una forma diferente de
estudiar la Química Inorgánica”. Revista Cubana de
Química. 2015, 27(2), pp. 197-203, ISSN: 2224-5421,
https://cubanaquimica.uo.edu.cu/index.php/cq/issue/view/21
RODRÍGUEZ BETANCOURT, L; ESPINOSA
CASTILLO, E.; MARTÍNEZ JIMÉNEZ, G. “La
relación estructura-propiedad-aplicación en las
actividades práctico-experimentales de
Química”. Educación y Sociedad, 2016, 14(3), pp. 51-63.
https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/192
VEGA, R. “Los problemas profesionales desde el
proceso de enseñanza aprendizaje de la disciplina
gestión organizacional: diagnóstico actual”. Revista
Conrado, 2022, 18(87), pp. 108-116.
http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
CASTILLO RODRÍGUEZ, M. M. “Los
principios didácticos para la enseñanza de la
Química, su aplicación en la disciplina Química
Orgánica”. Revista Cubana de Química, 2006,
XVIII(2), pp. 44-45. ISSN: 2224-5421,
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4435437
DENIZ JIMÉNEZ, D. La formación didáctica
inicial del profesor en el tratamiento de la relación
estructura - propiedad - aplicación en los contenidos químicos. Tesis de Doctorado. Universidad de
Ciencias Pedagógicas “Capitán Silverio Blanco
Núñez”, Sancti Spíritus, Cuba. 2015. La Habana:
Editorial Universitaria. ISBN: 959-16-2562-5.
PARGA-LOZANO, D. L.; PIÑEROSCARRANZA, G. Y. “Enseñanza de la química desde
contenidos contextualizados”. Educación Química.
, 29(1), pp. 55-64.
https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.1.63683
ÁLVAREZ DE ZAYAS, C. Didáctica. La escuela
en la vida. La Habana: Editorial Pueblo y Educación,
ISBN: 978-959-13-0681-4.
ZILBERSTEIN, T. J.; OLMEDO, C. S.
“Didáctica desarrolladora: posición desde el enfoque
histórico cultural”. Educação e Filosofia Uberlândia,
, 29 (57), pp. 61-93.
http://hdl.handle.net/20.500.12424/3857945
SEGOVIA, P. P.; PINOS, R. P.; MURILLO, S. I.
“Tareas docentes sobre contenidos de Anatomía del
Aparato Estomatognático de la carrera de
Odontología”. Universidad y Sociedad, 2017, 9(1),
pp. 74-80.
http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v9n1/rus10117.pdf
GARCÉS, S.; BONET, L.; GARCÉS, D. I.
“Tareas docentes con carácter desarrollador en la
formación de profesionales”. EduSol. 2022, 22(81),
pp. 63-77, ISSN: 1729-8091.
https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/issue/view/47
PASCUAL, Y. R.; CAMPOS R. L.; MACHADO
V. D. “Concepción didáctica de la tarea docente
desarrolladora”. Revista Electrónica de Formación y
Calidad Educativa, 2018, 6(1), pp. 1-15,
http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/vi
ew/1310/1440
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Milagros Rodríguez-León, José A. Prendes-Sans, Milagros D. Torres-Cruz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.