Implementation of integrative seminars in organic chemistry for its continuation with the pharmaceutical specialty

Authors

Keywords:

organic chemistry; seminars; pharmaceutical professional; interdisciplinary; professional formation.

Abstract

The teaching of the Organic Chemistry for the career of Pharmaceutical Sciences of the Universidad de Oriente is sustained in relationships interdisciplinary and interdisciplinary con it bases on its principle rector: relationship structure-property-applications. The present work shows the results obtained of implementation of integrative seminars in the Pharmaceutical Organic Chemistry I and Chemistry Organic Pharmacist II for a bigger contribution in the pharmaceutical professional's formation. The methods were used: historical-logical, system focus, analysissynthesis, inductive-deductive and specialist criterion. Abilities related with the profession are shown, expressed in the analytic programs of each subject, their correspondence with the seminars and the results reached with this class type during the courses 2018-2019 and 20192020. The integration of the contents of the Pharmaceutical Organic Chemistry was achieved I and II, as well as with other subjects of the career, being demonstrated the narrow linking between the Organic Chemistry and the pharmaceutical specialty.

References

1. HENRÍQUES-RODRÍGUEZ, R. D. “Bioética en la formación del profesional farmacéutico”. Revista Cubana de Farmacia [en línea], 2006, 40 (3) [fecha de consulta: 3 de febrero de 2020]. ISSN 1561-2988. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75152006000300010
2. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR. Centro Rector Universidad de la Habana. Carrera Ciencias Farmacéuticas. Plan de estudio “E”, 2017.
3. ESPINOZA-FREIRE, Eudaldo, E. Capítulo I. La interdisciplinariedad. En: La interdisciplinariedad en el proceso docente educativo del profesional en educación. Editorial “Universo Sur”, 2018, pp. 10-40. ISBN: 978-959-257-516-5. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/327545071_La_interdisciplinariedad_en_el_proceso_d ocente_educativo_del_profesional_en_educacion/link/5b9535da4585153a53122c01/
4. JUNTA DE ACREDITACIÓN NACIONAL. Sistema de Evaluación y Acreditación de Carreras Universitarias (SEA-CU), 2014. República de Cuba.
5. VELÁZQUEZ-REVILLA, L. M.; REVILLA-PUENTES, J. A.; GUERRA-ORTIZ, M. E. “Confección de mapas conceptuales para la enseñanza de la Química Orgánica”. Revista Cubana de Química. 2018, 30 (3), 539-558. ISSN: 2224-5421. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=2224-542120180003&Ing=es&nrm=iso
6. BURTON. G. Química y Salud [en línea] [fecha de consulta: 4 de febrero de 2020]. Disponible en: https://www.ancefn.org.ar/user/files/QUIMICA_Y_SALUD.pdf
7. ESCOBAR-LORENZO, R.; PÉREZ-VALLEJO, J. R. “La química general como contribución a la formación laboral del ingeniero agrónomo”. Revista Cubana de Química. 2015, 27 (1), 87109. ISSN 2224-5421. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s2224-54212015000100007&script=sci_pdf&tlng=es
8. VIZCAÍNO-ESCOBAR, A. E.; OTERO, R. I. “Enseñar-aprender para el desarrollo: la interdisciplinariedad como una alternativa de solución”. Psicología para América Latina [en línea] 2008, (14), [fecha de consulta: 12 de marzo de 2020]. ISSN: 1870-350X. Disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870350X2008000300014&lng=pt&nrm=iso
9. FERNÁNDEZ DE ALAIZA, B. La interdisciplinariedad como base de una estrategia para el perfeccionamiento del diseño curricular de una carrera de ciencias técnicas y su aplicación en la Ingeniería en Automática en la República de Cuba. Tesis de doctorado en Ciencias Pedagógicas. La Habana. Cuba, 2001.
10. TORRES-MIRANDA, T. “La enseñanza problémica y el desarrollo de la creatividad desde la Historia en la formación de profesionales de la Educación”. VARONA. 2009, (48-49), 60-66. ISSN: 0864-196X. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3606/360636904009.pdf
11. GONZÁLEZ-CAPDEVILA, O.; GONZÁLEZ-FRANCO, M.; COBAS-VILCHES, M. E. “Estrategia curricular para la formación de habilidades investigativas en el médico general básico”. Revista Edumecentro. 2011, 3 (1), 55-63. ISSN-e: 2077-2874. Disponible en: http://edumecentro.vcl.sld.cu/index.php?option=com_content&task=view&id=270&Itemid=292
12. RODRÍGUEZ-JIMÉNEZ V. S.; RODRÍGUEZ-CADALSO, A. E.; ZERQUERA-TÉLLEZ, R. C. “La ética y la bioética en la formación del farmacéutico”. Cuadernos de Educación y Desarrollo. 2011, 3 (31) [en línea] [fecha de consulta: 3 de febrero de 2020]. Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/31/jct.html
13. PUIG-VÁZQUEZ, L.; CURUNEAUX-AGUILAR, E.; CHÁVEZ-JIMÉNEZ, M.; BONYDEL-POZO, P. L.; MONTES DE OCA-SELIM, V. “La enseñanza problémica como alternativa didáctica en el tema Estadísticas Sanitarias para la asignatura Metodología de la Investigación y Estadística”. Revista de Información Científica. 2016, 95 (6), 985‐993. ISSN 1028‐9933. Disponible en: http://scholar.google.com.cu/scholar_url?url=https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6027458 .pdf&hl=es&sa=X&scisig=AAGBfm1Oq4CzFQp5nrza3bXtmkx82e3fw&nossl=1&oi=scholar
14. CASALS-HUNG, M,; GARCÍA-LÓPEZ, A. “Algunos aspectos metodológicos para la enseñanza problémica de la asignatura Equilibrio II de la carrera Licenciatura en Química en la República de Cuba”. Revista Cubana de Química. 2006, XVIII (2), 19-25. ISSN: 2224-5421. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=443543704009
15. ORTIZ-OCAÑA, A. “Metodología para la enseñanza problémica de la contabilidad en la formación profesional”. Revista Méthodos. 2015, (13), 17-32. ISSN: 1692-2875. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/315831995_METODOLOGIA_PARA_LA_ENSEÑA NZA_PROBLEMICA_DE_LA_CONTABILIDAD_EN_LA_FORMACION_PROFESIONAL_ METHODOLOGY_FOR_TEACHING_PROBLEM_OF_ACCOUNTING_IN_THE_PROFESSI ONAL_FORMATION/link/58ea53b4458515e30dcfb53c/
16. PENTÓN-VELÁZQUEZ, Á. R.; PATRÓN-GONZÁLEZ, A.; HERNÁNDEZ-PÉREZ, M. P.; ALBERTO-RODRÍGUEZ, Y. “Elementos teóricos de la enseñanza problémica. Métodos y Categorías”. Gaceta Médica Espirituana. 2012, 14 (1), 61-67. ISSN: 1608 – 8921. Disponible en: http://scholar.google.com.cu/scholar_url?url=http://www.revmespirituana.sld.cu/index.php/gme/a rticle//
17. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR. Resolución No. 2. Gaceta Oficial de la República de Cuba, 2018, (25), 647-709. ISSN: 1682-7511. Disponible en: http://www.gacetaoficial.cu/
18. FACULTAD DE CIENCIAS NATURALES Y EXACTAS. Universidad de Oriente. Carrera Ciencias Farmacéuticas. Plan de estudio “E”, 2017.
19. KAR, A. Medicinal Chemistry. 4ta Edición. New Delhi: New Age International Publishers, 2007. ISBN: 978-81-224-2305-7
20. VARDANYAN, R. S. y HRUBY, V.J. Synthesis of Essential Drugs. 1ra Edición, USA: Elsevier, 2006 ISBN: 978-0-444-52166-8
21. Silverman, R. B. y Holladay, M. W. The Organic Chemistry of Drug Design and Drug Action. 3ra Edición. USA: Elsevier, 2014. ISBN: 978-0-12-382030-3
22. Lednicer, D. y Mitscher, L. A. The Organic Chemistry of Drug Synthesis. Vol. 1. 2da Edición New York: John Wiley & Sons, 1977. ISBN 0-471-52141-8
23. PARGA-LOZANO, D. L.; PIÑEROS-CARRANZA, G. Y. “Enseñanza de la química desde contenidos contextualizados”. Educación Química. 2018, 29 (1), 55-64. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/324382549_Ensenanza_de_la_quimica_desde_contenid os_contextualizados

Published

2021-04-26

How to Cite

Guerra-Ortiz, M. E. (2021). Implementation of integrative seminars in organic chemistry for its continuation with the pharmaceutical specialty. Revista Cubana De Química, 33(2), 157–178. Retrieved from https://cubanaquimica.uo.edu.cu/index.php/cq/article/view/5181